Senin, 09 November 2015

Apa Adakah Being HIV Positif Min Untuk Anda?

Apa Adakah Being HIV Positif Min Untuk Anda?

Kemajuan perubatan telah mengubah prognosis bagi HIV. Dirawat oleh pakar HIV berpengalaman adalah langkah pertama yang penting. Memandangkan kedua-dua anda akan melihat banyak antara satu sama lain selama ini ia adalah penting anda berdua dapat membincangkan segala-galanya dengan mudah.

Apa yang doktor akan lakukan.

Pada mulanya doktor anda akan mengambil sejarah bertanya tentang kesihatan anda secara keseluruhan dan tabiat, memeriksa anda dan mengambil sedikit darah untuk ujian demi ujian. Ini adalah yang pertama daripada banyak peluang yang anda perlu bertanya soalan yang berkaitan. Perempuan mungkin akan mempunyai calitan pangkal rahim dan ujian kehamilan juga.

Soalan yang anda mungkin ingin bertanya

Mungkin akan ada banyak soalan meriah sekitar kepala anda. Beberapa perkara untuk meningkatkan mungkin termasuk risiko dan faedah rawatan HIV, bagaimana peluang anda untuk membangunkan keadaan lain mungkin terjejas, perubahan gaya hidup, perubahan yang anda boleh membuat untuk memastikan anda sihat dan mengelakkan lulus pada virus.

Ujian darah anda akan mempunyai.

Apabila anda mula-mula didiagnosis dan kerap selepas itu anda akan mempunyai satu siri ujian darah untuk mewujudkan satu titik permulaan dan membolehkan keberkesanan rawatan anda hendak diukur.

Langkah-langkah kiraan CD4 anda berapa banyak sel CD4 anda. Mereka adalah satu bahagian penting dalam sistem imun anda dan membantu badan anda untuk melawan penyakit. HIV kerosakan jangkitan sel CD4 anda, jadi meninggalkan sistem imun anda dikompromi. Bilangan sel-sel CD4 anda adalah petunjuk langsung fungsi sistem imun anda dan mempunyai kaitan dengan gejala HIV anda.

Ujian beban virus hanya kelihatan pada berapa banyak virus HIV terdapat di dalam darah anda. Ia adalah satu lagi ukuran kecekapan badan anda dalam memerangi virus. Anda akan mempunyai HIV RNA penguatan atau ujian DNA rantai bercabang. Ia tidak benar-benar perkara yang anda perlu selagi anda sentiasa mempunyai satu yang sama dilakukan untuk konsisten.

Seperti banyak bakteria dan virus HIV boleh berubah apabila ia merebak jadi sebelum apa-apa keputusan rawatan dibuat anda akan mempunyai rintangan dadah ujian yang dijalankan. Ini membantu untuk mencadangkan mana kombinasi ubat-ubatan adalah yang paling mungkin untuk menjadi berkesan.

Di samping itu anda akan mungkin juga mempunyai beberapa ujian darah rutin dilakukan, yang sama yang dijalankan di kebanyakan penyakit. Ini termasuk s kiraan darah lengkap, ujian fungsi hati, urea & elektrolit dan analisis air kencing.

Dengan semua keputusan ujian untuk menyerahkan ia membolehkan anda dan doktor anda untuk membincangkan pilihan rawatan anda dan merancang sewajarnya untuk kehidupan yang panjang. Kajian yang dilakukan di seluruh dunia bermakna pendahuluan yang dilaporkan setiap hari sehingga rawatan sentiasa berubah-ubah.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar