Senin, 09 November 2015

Reiki dan Sakit: Bagaimana Reiki Boleh Membantu Anda Dengan Kawalan Sakit dan Pelepasan Sakit

Reiki dan Sakit: Bagaimana Reiki Boleh Membantu Anda Dengan Kawalan Sakit dan Pelepasan Sakit

Reiki adalah satu sistem yang boleh diperhatikan diukur hanya dalam kesannya dan semakin penyelidikan ke dalam kesan Reiki pada kawalan kesakitan dan juga kebimbangan, kemurungan dan kesejahteraan, mencadangkan ini boleh menjadi tambahan yang positif kepada strategi melegakan kesakitan.

Pada tahun 2006 Nursing Times yang disiarkan plasebo terkawal, kajian rawak oleh Vitale dan O'Conner mengukur kesan Reiki berkenaan dengan melegakan kesakitan pada wanita dengan hysterectomies perut. Bukan sahaja mereka mendapati bahawa selepas pembedahan, mereka yang telah menerima Reiki digunakan kurang di jalan analgesik dalam beberapa hari pertama - biasanya yang paling menyakitkan - sakit selepas pembedahan, mereka juga melaporkan yang kurang. Di samping itu, tempoh masa yang digunakan dalam pembedahan bagi kumpulan itu adalah lebih pendek untuk kumpulan yang telah mempunyai rawatan Reiki.

Kebimbangan juga dengan jelas dan berkurangan dalam kumpulan rawatan Reiki, terutamanya sebelum operasi.

Kajian ini adalah penting kerana kedua-dua kumpulan yang dirawat dan kawalan (orang-orang yang tidak mempunyai rawatan) kumpulan telah diberikan betul-betul penjagaan kejururawatan sama, rawatan perubatan selepas pembedahan dan operasi yang sama.

Reiki jelas membuat sumbangan positif kepada pengalaman wanita-wanita ini pembedahan dan selepas kesan. Kebanyakan pengamal Reiki mempunyai bukti anekdot bahawa ini bukan sesuatu yang luar biasa - pra dan rawatan selepas pembedahan ketara mengurangkan kesakitan dan kebimbangan. Pengamal sering akan pergi lebih jauh dan menawarkan bukti anekdot bahawa pemulihan juga lebih cepat apabila rawatan Reiki diberikan.

Dalam kajian lain yang dijalankan pada tahun 1998 oleh Dressin dan Singg, orang yang mempunyai sakit kronik telah dibahagikan kepada empat kumpulan untuk membandingkan bagaimana Reiki dilakukan terhadap penenang otot, placebo (berpura-pura Reiki) dan kawalan (tiada rawatan). Dalam kajian ini, keputusan menunjukkan bahawa orang-orang yang telah dirawat dengan Reiki mempunyai bantuan yang signifikan kesakitan, kebimbangan dikurangkan dan kemurungan dan iman rohani mengalami dipertingkatkan.

Malangnya, tidak banyak penyelidikan ke dalam Reiki secara umumnya kerana kebanyakan pengamal ingin, namun ada banyak juga diterbitkan, rakan sebaya dikaji semula kajian yang menunjukkan bahawa Reiki membantu dengan ketara mengurangkan kesakitan, sama ada kronik atau akut. Apabila kita berada dalam kesakitan, kita tidak boleh membantu tetapi berasa cemas; apabila kita berada dalam sakit kronik, ia tidak menghairankan bahawa ini boleh membawa kepada kemurungan yang ketara. Apa ini dan kajian-kajian lain menunjukkan adalah bahawa Reiki memecah kitaran sakit / kebimbangan / kemurungan dan dengan itu boleh membentuk asas ketika membina untuk pemulihan.

Sama-sama, kajian ini mencadangkan bahawa Reiki berfungsi hebat juga sebagai pelengkap kepada perubatan allopathic tradisional.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar