Senin, 09 November 2015

Reiki dan Ketakutan: Bagaimana Reiki Boleh Membantu Anda Mengatasi Ketakutan

Reiki dan Ketakutan: Bagaimana Reiki Boleh Membantu Anda Mengatasi Ketakutan

Terdapat begitu banyak berlaku di dunia sekarang - ekonomi, bantahan dan rusuhan di rumah dan di luar negara, pencemaran, pemanasan global, senarai ini tidak berkesudahan. Lebih peribadi, orang takut jenayah, keganasan, tembakan - ia boleh kelihatan seolah-olah tiada siapa yang selamat. Reiki boleh membantu anda bergerak lalu ketakutan anda ke dalam kebebasan untuk memilih.

Media ini penuh dengan cerita-cerita keganasan kedua-dua arah orang itu dan melalui peperangan. Selalunya orang dinasihatkan supaya tidak membaca atau menonton berita. Walau bagaimanapun, salah satu cara penduduk yang boleh dikawal adalah melalui kejahilan dan ia adalah penting untuk mengambil sedikit masa setiap hari untuk membaca atau mendengar sekurang-kurangnya berita utama. Silap mata tersebut untuk tidak mengambil sendiri.

Reiki boleh membantu dengan ini. Kajian awal oleh MacKay, Hansen dan McFarlane pada tahun 2005 (Jurnal Perubatan Alternatif dan Komplementari) menunjukkan bahawa Reiki mempunyai kesan langsung ke atas sistem saraf autonomi yang mengakibatkan pengurangan dalam kadar jantung dan tekanan darah diastolik. Lain, lebih baru-baru ini, penyelidikan (Bowden, Goddard dan Gruzellier, yang disiarkan dalam Buletin Penyelidikan Otak, 2010) mencadangkan bahawa Reiki mengurangkan tekanan serta membantu melegakan gejala-gejala penyakit.

Rawatan Reiki tetap, oleh itu, boleh membantu mengimbangi sistem saraf autonomik.

Apakah sistem saraf autonomi?

Sistem saraf autonomik mengawal semua aktiviti-aktiviti bawah sedar badan, seperti penghadaman, kadar jantung, perkumuhan dan sebagainya. Ia dibahagikan kepada dua bahagian utama: sistem saraf simpatetik dan parasimpatetik. Yang semua sangat baik, tetapi apa maksudnya?

Sistem saraf simpatetik aktif. Ia mengawal dan bertindak balas kepada jawapan adrenalin perjuangan, penerbangan dan pembekuan. Sistem saraf parasimpatetik adalah sistem pelengkap yang mengawal dan bertindak balas kepada masa-masa berehat dan pemulihan, membolehkan tubuh untuk tidur nyenyak, berehat sepenuhnya dan memulihkan sumber-sumbernya.

Jelas sekali apabila kedua-dua sistem tidak seimbang, badan sama ada terletak terlalu banyak atau terlalu aktif, dalam keadaan siap sedia bahaya tidak sesuai.

Dalam dunia hari ini ia adalah mudah bagi sistem untuk menjadi "terperangkap" sebagai tindak balas bahaya: tekanan, kebimbangan, ketakutan dan kebimbangan mengambil tol mereka pada kita semua, menyebabkan apa-apa dari kemarahan jalan, melalui keganasan rumah tangga untuk letusan tidak dapat diterangkan ketakutan dan kemarahan, semua yang dilaporkan dalam media. Tambah ke bahawa pekerjaan tekanan, hubungan tidak berfungsi dan bimbang tentang ekonomi dan apa yang benar-benar mengejutkan adalah bahawa sesiapa sahaja berfungsi sama sekali.

Rawatan Reiki tetap, sama ada dari pengamal atau melalui rawatan diri, membantu membawa sistem saraf ke dalam kira-kira, yang membolehkan seluruh sesuai, kelegaan daripada tekanan dan jenis kelonggaran minda dan badan yang membolehkan kita untuk bergerak melalui dunia tanpa mengambil secara peribadi.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar