Senin, 09 November 2015

Penyembuhan Peluh berlebihan

Penyembuhan Peluh berlebihan

Terdapat banyak cara yang berbeza untuk menyembuhkan peluh berlebihan. Walaupun berpeluh adalah yang paling biasa ditemui di tangan, ia juga boleh memberi kesan kepada kaki, ketiak dan muka juga. Peluh berlebihan apa-apa bentuk yang disebut di bawah istilah payung hiperhidrosis. Rawatan untuk hiperhidrosis termasuk antiperspirants, iontophoresis, ubat-ubatan dan suntikan toksin botulinum.

Dengan penggunaan antiperspirant yang, eccrine dan apocrine kelenjar peluh menghasilkan peluh kurang. Walau bagaimanapun, kebanyakan individu dengan hiperhidrosis mendapati bahawa bentuk biasa antiperspirants tidak cukup kuat. Walau bagaimanapun, sesetengah produk dari kaunter mengandungi aluminium klorida dalam kepekatan yang cukup tinggi untuk menjadi lebih berkesan.

Satu ubat antiperspirant mempunyai dua puluh peratus aluminium klorida dalam alkohol etil kontang. Ia didapati agak berkesan merawat beberapa jenis hiperhidrosis. Walau bagaimanapun, ia boleh menyebabkan iritasi kulit dan menjadi kurang berkesan dari masa ke masa. Satu lagi antiperspirant perubatan menggunakan asid tannic dalam etanol dan formalin, tetapi adalah lebih kurang berkesan. Di samping itu, individu sering mengalami alahan semasa menggunakannya.

Iontophoresis adalah satu kaedah yang lebih berkesan, tetapi ia adalah sangat memakan masa. Bahagian-bahagian badan yang terlibat akan dimasukkan ke dalam air paip, dan arus elektrik dialirkan melalui air dan kulit. Ini kemudiannya mengganggu pengeluaran peluh dengan menukar isyarat elektrik kelenjar peluh. Bagi kes-kes yang sederhana hiperhidrosis ini berfungsi dengan baik. Walau bagaimanapun, ia mengambil masa dan hanya berfungsi sebagai pencegahan, bukan penawar. Kadang-kadang kulit kawasan yang dirawat boleh retak atau kering, di mana rawatan kes boleh kurang kerap. Kadang-kadang orang merasa sakit kesemutan atau ringan, tetapi ini biasanya berkurangan dengan rawatan biasa.

Antikolinergik keberkesanan ubat-ubatan bergantung kepada individu yang dirawat. Ubat-ubatan tertentu perlu diambil tiga atau lebih kali sehari untuk mendapat keputusan. Ini juga boleh mempunyai kesan sampingan yang tidak menguntungkan seperti mulut kapas, sembelit, penglihatan kabur, dan pengekalan kencing. Di samping itu, dengan penggunaan memori boleh menjadi terjejas dan pesakit boleh mengalami tachycardia refleks. Kebanyakan ubat-ubatan perlu diambil secara lisan, kerana mereka tidak dapat diserap dengan mudah ke dalam kulit.

Tertentu beta-menyekat ubat-ubatan juga boleh digunakan untuk merawat hiperhidrosis. Ini biasanya disyorkan jika gejala dipercayai tekanan teraruh. Walau bagaimanapun, terdapat kesan-kesan sampingan yang termasuk keletihan, tekanan darah rendah dan kadar jantung yang rendah. Ubat-ubatan herba adalah satu lagi pilihan untuk mengalami individu, tetapi kejayaan berbeza.

Suntikan toksin botulinum bekerja dengan menyekat penghantaran antara saraf. Oleh itu, peluh tidak boleh dirangsang. Ini berlaku untuk berpeluh di bawah ketiak. Walau bagaimanapun, pelbagai menyuntik diperlukan, suntikan boleh menyakitkan, dan kesan mereka hanya berlangsung selama empat hingga enam bulan. Juga, rawatan adalah sangat mahal. Kadang-kadang kelumpuhan sementara otot sekitar berlaku.

Terdapat banyak cara untuk merawat gejala yang dikaitkan dengan peluh berlebihan. Ini melibatkan penggunaan lebih kuat daripada antiperspirants purata, arus elektrik, ubat-ubatan, dan suntikan toksin. Masing-masing mempunyai kesan yang berbeza. Masing-masing juga berlangsung selama jumlah yang berbeza masa dan berbeza dalam harga. Bergantung kepada individu, pilihan rawatan tertentu mungkin lebih sesuai dan berjaya daripada yang lain. Secara peribadi, saya berjaya menghilangkan semua masalah peluh saya dengan langkah demi langkah peluh penyingkiran panduan.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar