Senin, 09 November 2015

Hati Berlemak Rawatan Alternatif - Apa Adakah Pilihan Terbaik?

Hati Berlemak Rawatan Alternatif - Apa Adakah Pilihan Terbaik?

Penyakit hati berlemak adalah disebabkan oleh terlalu banyak pengumpulan lemak dalam sel-sel hati di mana hati tidak dapat mengejar dalam mogok lemak. Jika gangguan itu tidak diberi perhatian yang betul dan kawalan, ia boleh membawa maut dalam jangka masa panjang kerana ia boleh menyebabkan radang hati, sel mati, fibrosis dan juga sirosis. Berita baik adalah bahawa ia boleh dirawat dan dikawal kerana terdapat beberapa lemak rawatan alternatif hati yang boleh didapati.

Sebagai kelenjar terbesar di dalam badan dengan fungsi utama sebagai bantuan untuk metabolisme kerana ia terdiri daripada sel-sel hepatik yang sel-sel metabolik asas; hati adalah salah satu bahagian yang paling penting dalam body.It terletak lebih pundi hempedu di bahagian kanan perut.

Fungsi lain yang berkaitan hati termasuk penyimpanan glikogen, penguraian sel darah merah, sintesis protein, pengeluaran hormon, dan menyahtoksikan badan. Lokasi dan beberapa fungsinya, bagaimanapun, membuat hati mudah terdedah kepada pelbagai penyakit.

Tiap-tiap orang itu harus menjaga ia mengingati hakikat bahawa tidak ada teknologi tiruan untuk meniru semua fungsinya sekali ia dimatikan. Oleh itu, seseorang yang mengalami ia mesti mencari beberapa lemak rawatan alternatif hati untuk mengawal dan membalikkan keadaan negatif.

Jika penyakit hati berlemak adalah disebabkan oleh beberapa faktor seperti diet yang tinggi lemak, kencing manis, hyperinsulinemia, obesiti dan gangguan metabolik maka program diet dan senaman akan mengurangkan jumlah lemak terkumpul di dalam hati. Berat badan dan paras gula adalah kata kunci utama untuk penyakit tersebut. Diet paling berkesan adalah tinggi dalam serat, vitamin dan mineral yang rendah kalori dan lemak tepu. Makanan yang rendah gula juga akan mengurangkan lagi rosak ke hati dengan mengurangkan jumlah lemak terkumpul di dalam hati.

Latihan yang berterusan mengurangkan risiko untuk menjadi gemuk. Obesiti juga merupakan salah satu punca utama pengumpulan lemak di dalam hati. Senaman yang kerap seperti berjalan pantas, berjoging, berenang, berbasikal, dan menari antara lain boleh merangsang peredaran dan membantu lemak siram daripada hati.

Rawatan herba termasuk dandelion, milk thistle, barberry, chitticum, akar gentian dan meterai emas akan membantu dalam pembaikan hati, penyembuhan dan pertumbuhan semula oleh detoksifikasi. Mereka juga membantu untuk penghadaman yang lebih cepat.

Anti-oksidan seperti vitamin E juga akan mengurangkan kerosakan di dalam hati yang disebabkan oleh pengoksidaan. Omega-3 asid lemak yang ditemui dalam ikan air sejuk, minyak ikan, rami dan minyak flaxseed, dan walnut melindungi hati dan mengurangkan keradangan.

Mengurangkan pengambilan alkohol, di sisi lain, adalah yang terbaik disyorkan untuk penyakit hati berlemak disebabkan oleh alkohol. Alkohol menghalang pengoksidaan asid lemak di dalam hati dan pelepasan asid lemak dari hati kerana ia melambatkan pelepasan lipoprotein berketumpatan rendah (LDL) dalam aliran darah.

Setiap rawatan alternatif hati berlemak akan sentiasa bergantung kepada punca penyakit ini. Menilai gaya hidup anda supaya anda akan membuat pilihan yang tepat.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar