Senin, 09 November 2015

Kesihatan Adalah Negeri Harmony Badan, Minda dan Roh

Kesihatan Adalah Negeri Harmony Badan, Minda dan Roh

Apa itu Kesihatan? Kesihatan adalah keadaan harmoni lengkap badan, minda dan semangat. Apabila seseorang itu bebas daripada kecacatan fizikal dan gangguan mental, pintu-pintu jiwa terbuka. - B.K.S. Iyengar.

Persoalannya ialah apa yang kesihatan atau yang lebih penting apa yang dimaksudkan kepada individu? Terlalu ramai di antara kita telah menjadi begitu terpisah daripada jasad, yang kami tidak dapat memberitahu apa keadaan kesihatan badan kita dan fikiran kita. Kita telah lupa bagaimana rasanya berasa benar-benar baik dan bertenaga, untuk bangun pada waktu pagi teruja untuk memulakan hari kita. Jika anda bertanya kepada kebanyakan orang tentang keadaan mereka kesihatan, anda biasanya mendapatkan senarai aduan daripada kecil kepada yang besar. Kebanyakan orang mengalami sesuatu secara berterusan, ini boleh menjadi sebahagian gangguan kecil seperti sakit kepala membosankan, kekakuan pagi, tenaga yang rendah, sakit kecil dan sakit, atau hanya memperbaiki kesihatan keseluruhan tenaga menurun, atau masalah kesihatan utama seperti kencing manis, melumpuhkan arthritis, MS, lupus, kanser, dan sebagainya. Senarai degeneratif Dunia Barat yang tidak berkesudahan, dan yang baru sedang ditambah secara berterusan.

Bagi kebanyakan kita jika kita mula berasa sakit, kita pergi ke doktor dengan harapan bahawa dia ajaib akan memberikan kita satu pil atau tembakan yang akan membuat semuanya lebih baik. Masalah dengan jenis ini sistem kepercayaan yang ia terikat untuk gagal, cepat atau lambat ubat tidak akan dapat untuk menghilangkan gejala. Terdapat keperluan yang berterusan untuk meningkatkan dos kerana badan membangunkan rintangan yang kepadanya, dan selepas beberapa lama ia akan mencapai toleransi kepada ubat-ubatan, yang menjadikan ia tidak berkesan. Ini ditunjukkan oleh peningkatan bilangan orang yang mempunyai rintangan terhadap antibiotik, yang disebabkan oleh salah guna mereka.

Ia juga perlu di nyatakan di sini bahawa banyak ubat-ubatan mempunyai kesan sampingan yang serius, dan bahawa orang biasanya akhirnya mengambil beberapa ubat-ubatan yang berbeza untuk menundukkan kesan-kesan sampingan ubat utama. Sebagai contoh kebanyakan ubat statin untuk menurunkan kolesterol mempunyai kesan sampingan yang serius seperti ketoksikan hati, kegagalan buah pinggang, mati pucuk, kesusahan perut, dan masalah penglihatan. Satu lagi kesan sampingan sesetengah ubat-ubatan statin adalah rhabdomyolsis. Rhabdomyolsis adalah suatu keadaan di mana sel-sel otot dimusnahkan dan dilepaskan ke dalam aliran darah. Ia boleh menyebabkan sakit otot yang teruk, terutama di betis dan tulang belakang, dan jika tidak dirawat ia berpotensi membawa kepada kegagalan buah pinggang. Banyak ubat-ubatan statin telah ditarik balik selama ini, hanya berlaku dalam nama yang berbeza. Badan anda memerlukan kolesterol, dan kolesterol boleh dikurangkan melalui perubahan gaya hidup seperti senaman, dan oleh diet.

Anda perlu mengenali diri anda untuk menjadi sihat, yang berbeza dari seorang ke seorang. Apakah makanan satu orang itu adalah racun orang lain. Rejim senaman atau hobi satu orang, boleh menjadi penyeksaan benar-benar untuk orang lain. Belajar apa yang terasa baik dan baik untuk anda, adalah langkah pertama untuk menjalani kehidupan yang seimbang dan memuaskan.

Suatu badan yang biasanya tidak menjadi menderita dengan penyakit yang lebih malam, jikalau kuasa itu tidak terdedah kepada trauma yang teruk akibat kemalangan atau ejen di luar. Kebanyakan penyakit membangunkan secara beransur-ansur dari masa ke masa, dan kerana perkara yang kita lakukan dalam kehidupan seharian kita. Untuk menyembuhkan kita perlu menangani punca, bukan hanya gejala. Kami perlu memikirkan apakah yang menyebabkan untuk penyakit ini, dan pada pandangan saya sebab biasanya banyak. Satu-satunya sebab yang pasti untuk penyakit adalah sistem imun yang lemah. Keadaan sistem imun kita akan menentukan sama ada kita menjadi sakit, atau kekal sihat. Jadi memandangkan ini, ia tidak akan menjadi lebih berkesan untuk mengukuhkan dan mengekalkan sistem imun kita. Saya penyokong menjadi satu idea sistem penjagaan kesihatan pencegahan, satu sistem yang akan mendidik orang tentang cara untuk kekal sihat dan penting. Dalam jangka masa panjang ia akan menjadi lebih kos efektif daripada merawat sakit. Kita bukan sahaja perlu meliputi mereka kos penjagaan kesihatan, yang biasanya astronomi, tetapi juga perlu menangani isu-isu lain seperti kehilangan produktiviti dan kos sara hidup setiap hari.

Perkara yang menyedihkan adalah bahawa kebanyakan kita tidak tahu lagi apa yang baik untuk kita, dan apa yang tidak. Kami begitu digunakan untuk diberitahu apa yang perlu makan, minum, dan lakukan untuk menjaga sihat. Maklumat mengenai isu-isu kesihatan begitu besar bagi kebanyakan kita, bahawa kita memerlukan bimbingan untuk mentafsirkan ia. Ia juga seolah-olah sentiasa berubah, pada tahun tujuh puluhan kami diberitahu untuk tidak makan mentega kerana ia tinggi kolesterol dan trigliserida dan beralih kepada marjerin, daripada minyak hydrogenated menjadi isu kesihatan dan kini kita tidak sepatutnya makan marjerin lagi. Semua diet fad adalah satu contoh ini juga. Karbohidrat yang rendah dan tiada karbohidrat, zon diet, tiada diet lemak, diet protein yang tinggi, diet sup kubis, dan senarai seterusnya.

Sebenarnya tiada diet ini akan bekerja dalam jangka masa panjang. Kehilangan dan mengekalkan berat badan ideal anda, yang bergantung kepada badan membina individu dan metabolisme, yang perlu dilakukan dengan mengubah tabiat makan anda, dan beralih kepada diet yang sihat yang seimbang, yang akan memastikan bahawa tubuh anda mendapat apa yang diperlukan untuk mengekalkan kesihatan dan kesejahteraan. Kita perlu karbohidrat (sumber utama bahan api, otak memerlukan glukosa untuk beroperasi), protein untuk membina tisu (terlalu banyak protein yang amat berat buah pinggang anda, dan boleh dalam kes yang teruk membawa kepada kerosakan buah pinggang dan kegagalan), dan lemak (untuk penebat dan penyimpanan tenaga - orang-orang di diet rendah lemak kelihatan seperti mereka hampir kering keluar). Mengenali badan anda dan diri anda, adalah langkah pertama.

Berkawan dengan makanan anda, tidak melihat ia sebagai musuh yang perlu dikawal dan ditapis. Makanan adalah bahan api anda yang membantu anda terus hidup dan baik. Salah faham tentang makanan akan membawa kepada penyakit mental dan fizikal, yang terserlah dalam gangguan, masalah saluran GI, kemurungan, kekurangan tenaga, kencing manis, dan banyak isu-isu kesihatan yang lain makan. Hippocrates, bapa perubatan Barat berkata; "Biarkan makanan menjadi ubat-Mu, dan biarkan ubat menjadi makanan-Mu." Satu peraturan yang baik untuk diikuti adalah untuk makan makanan keseluruhan, dan menjauhkan diri dari apa-apa yang anda tidak boleh dengan mudah menyebutnya. Mengelakkan atau mengurangkan makanan pencetus seperti gula, kafein, bahan pengawet, diari, dan alkohol.

Meningkatkan pengambilan air anda, isu-isu kesihatan yang paling adalah disebabkan oleh dehidrasi kronik. Meningkatkan pengambilan serat anda, kanser usus besar tidak diketahui di kawasan di dunia yang mempunyai pengambilan serat yang mencukupi. Termasuk pelbagai jenis buah-buahan dan sayur-sayuran dalam diet anda (diet pelangi termasuk semua warna), terdapat satu-satunya sumber antioksidan. Jangan makan terlalu banyak, pencernaan mengambil banyak tenaga, makan makanan yang lebih kecil dan lebih kerap untuk mengekalkan tahap gula dalam darah.

Senaman, kita dilahirkan untuk bergerak. Kekurangan pergerakan dikaitkan dengan pelbagai masalah kesihatan. Pergerakan membantu peredaran, aliran limfa, penghapusan, kemurungan, dan mengawal tahap gula dalam darah.
Dapatkan kerja badan, urutan dan lain-lain bentuk kerja badan adalah alat yang hebat terapeutik untuk membantu anda berehat, dan mengurus tahap tekanan anda. Tekanan adalah salah satu daripada penyumbang utama penyakit.
Menjadi kreatif dan mengambil pelajaran. Belajar bagaimana untuk bermeditasi, dan mencari outlet kreatif untuk diri sendiri. Kreativiti adalah satu ungkapan diri dalaman kami, dengan menjadi kreatif anda akan dapat mengetahui diri sendiri.
Kebanyakan kita telah kehilangan hubungan dengan diri kita sendiri, dan wujud dan bukannya secara langsung. Bagi sesetengah daripada kita setiap hari adalah kerja rumah, dan dipenuhi dengan halangan-halangan yang seolah-olah tidak berkesudahan yang kita ada untuk mengemudi, yang meninggalkan kita letih dan habis pada akhir hari. Tetapi ada orang lain yang menikmati kehidupan, dan membuat sebahagian besar daripada itu. Mereka melihat setiap hari sebagai hadiah atau pengembaraan, sesuatu untuk diharapkan. Saya rasa rahsia mereka adalah yang hidup kehidupan yang seimbang.

Kehidupan yang seimbang bermakna untuk menangani semua bidang diri sendiri, badan, minda dan semangat. Seseorang tidak dapat mencapai keseimbangan tanpa selari dengan ketiga-tiga aspek. Badan yang bersih akan memastikan fikiran yang baik, dan yang akan meletakkan jiwa anda selesa, kerana anda tahu bahawa anda mempunyai semua yang anda perlukan untuk berjaya.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar