Senin, 09 November 2015

Home Pemulihan untuk Meningkatkan Penglihatan

Home Pemulihan untuk Meningkatkan Penglihatan

Adakah mungkin bahawa dunia teknologi tinggi moden kita tidak baik untuk mata kita? Adakah ia sebenarnya benar bahawa cara kita menghabiskan kehidupan kita belajar, bekerja atau menikmati diri kita membawa kita ke dalam mengamalkan tabiat buruk visual yang seterusnya bertanggungjawab untuk merosakkan penglihatan kita seperti yang kita semakin tua?

Sebagai kanak-kanak kecil di sekolah, pengalaman pembelajaran kami terutama terdiri dalam menyerap jumlah yang besar maklumat yang kita diharapkan untuk menghafal, dengan menghabiskan lebih masa tumpuan kepada buku-buku teks dan nota. Komputer dan televisyen merupakan sebahagian daripada kehidupan kita sejak usia yang sangat awal. Dalam menuju ke alam dewasa dan memulakan kehidupan kerja kita, duduk di meja merenung komputer untuk lebih daripada lapan jam sehari adalah perkara biasa. Pulang ke rumah selepas kerja keras hari ini, kita biasanya akan menghabiskan waktu petang di hadapan TV, atau sekali lagi merenung skrin komputer sambil kami menikmati diri kita melayari Internet.

Bolehkah anda bayangkan apa ini bermakna untuk kesihatan mata kita?

Perkara yang paling teruk anda boleh lakukan untuk mata anda adalah ketegangan mereka. Mata biasanya tidak membebankan untuk melihat. Melihat adalah semula jadi dan menyeronokkan untuk mereka. Mata adalah jendela minda kepada dunia. Melalui maklumat yang mata menyampaikan kepada minda, kita dapat memahami, mengingati dan bayangkan. Mata tidak pernah berhenti bergerak dan melihat, sama seperti minda kita tidak pernah berhenti bekerja walaupun ketika tidur. Tekanan mental dihantar ke mata kita dan terpancar di dalam mata kita meneran, merenung atau juling untuk melihat. Memaksa mata kita untuk memberi tumpuan selama berjam-jam pada objek yang jauh tidak berubah berhubung dengan mereka, tidak baik untuk mata kita. Mereka perlu dapat bergerak bebas di sekitar dan menukar tumpuan kerap. Kadang-kadang, bekerja berjam-jam di meja kami, kami mungkin juga lupa untuk berkelip! Merenung, meneran, kering, mata adalah mata yang rosak.

Menjaga mata anda tidak bermakna akan kembali ke zaman batu dan menyerah pada komputer, TV, Internet, permainan video dan semua keajaiban moden kita. Tetapi untuk mengekalkan penglihatan yang baik atau memperbaikinya jika ia telah terjejas, anda perlu mendapatkan ke dalam tabiat kerap merehatkan minda dan mata anda pada siang hari.

Terdapat banyak rawatan rumah mudah yang boleh anda gunakan untuk memperbaiki penglihatan anda, dan ia hanya mengambil masa beberapa minit pada satu masa untuk berehat mata anda dan memastikan mereka sihat.

Semasa bekerja di komputer anda atau menonton TV, melihat dari skrin dari semasa ke semasa dan fokus pada objek dekat dan jauh untuk membolehkan mata untuk menyesuaikan diri dan bergerak. Matlamatnya adalah untuk mengelakkan ketegangan di tempat yang pertama. Biarkan mata anda mengambil dalam bentuk, warna dan garisan perkara pada pelbagai jarak. Berkelip sebanyak yang anda perlu (sekurang-kurangnya setiap lima saat) untuk menjaga mata anda lembap dan dilincirkan. Berhati-mata anda tanpa meninggalkan meja anda, dengan memberi tumpuan kepada setiap sudut skrin komputer anda seterusnya, kemudian di tengah-tengah dan belakang. Sentiasa bekerja dalam cahaya yang baik. Mengambil rehat kerap dan bergerak, melihat, dengan cara yang santai. Lihat di luar tingkap anda atau meletakkan beberapa gambar yang bagus di atas meja anda yang anda boleh melihat bila-bila masa anda perlukan untuk berehat mata anda. Jangan sekali-kali terus berusaha sehingga anda rasa mata anda tegang, sakit, pedih atau gatal, atau sehingga sakit kepala berdenyut membangun di belakang mereka. Splash kelopak mata anda dengan air sejuk sekali-sekala. Tutup mata anda untuk beberapa saat dan bergerak bola mata anda di sekitar perlahan-lahan, manakala penjelasan fikiran anda daripada pemikiran tertekan. Membaca buku daripada menonton TV atau melayari bersih pada waktu petang.

Membaca adalah tidak baik untuk mata, terutamanya jika anda menikmati apa yang anda membaca dan dengan syarat anda mempunyai cahaya yang baik. Ia menyimpan mata bergerak secara semula jadi kerana mereka mengesan surat dan ayat, tidak memberi tumpuan kepada perkara-perkara yang tidak bergerak. Keluar bersama kawan-kawan. Sebagai dengan orang yang anda suka membantu berehat fikiran anda dan menyimpan mata anda gembira sibuk, mengambil di dunia pada kadar mereka sendiri, dalam, bahagia cara yang bebas, tidak tegang. Mata anda akan berterima kasih kepada anda dan memberi ganjaran anda dengan penglihatan yang baik untuk beberapa tahun akan datang, tanpa perlu mengambil jalan keluar dengan kanta tiruan.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar